عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی اعلام کرد:
ایجاد یکپارچگی با تشکیل انجمن صنفی شاغلان دریا/ فراهم شدن امکان پیگیری حقوقی مطالبات
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی با تأکید بر اینکه ایجاد انجمن صنفی شاغلان دریا زمینه یکپارچگی در مطالبات افراد فعال در این حوزه را فراهم میکند، گفت: با تشکیل یک انجمن مستقل، امکان پیگیری حقوقی مطالبات هم میسر میشود.
روزبه مختاری عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته آن در گفتوگو با مانا درباره ضرورت تشکیل انجمن صنفی مشاغل دریایی بیان کرد: در این حوزه کمبود داریم. ما به یک انجمن و اتحادیه کارگری برای کسانی که در مشاغل مختلف حوزه دریا کار میکنند، بالاخص افراد شاغل در بندرعباس نیاز داریم.
وی تأکید کرد: باید مسائل و مشکلات شاغلان این حوزه به یک شکلی یکپارچه شود. وجود انجمنها همیشه بحث یکپارچگی، پیگیری مداوم و سریع را در پی دارد.
مختاری گفت: در حال حاضر پرسنل بندرعباس مشکلات زیادی در بنادر دارند که همواره سعی کردهاند این مشکلات را به صورت انفرادی یا به صورت چند نفری حل کنند. آنها به صورت نامعقولی تقاضایشان این بوده است که کار نکنند یا کم کاری کنند.
وی افزود: به دلیل نبود صنف، شاغلان دریا مسیر درست اعتراض و پیگیری مطالبات را ندارند. در حالیکه اگر انجمن داشته باشیم، یک مسیر قانونی، مرتب و مشخصی در اختیار خواهیم داشت.
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی توضیح داد: زمانی که میگوییم پرسنل مشکلاتی دارند از آن سو کارفرماها هم مشکلاتی دارند. برای هر دو طرف بهتر است که به صورت تشکلی با یکدیگر صحبت کنند تا بتوانند مشکلات را حل کنند.
وی افزود: هرگاه یکی از دو طرف مدعی شود که مشکل خاصی دارد، این ادعا دلیل بر صحت وجود مشکل نیست. باید آن مشکل بررسی شود. زمانی که صنفی وجود ندارد و افراد به صورت تکی کار میکنند، قطعاً به نتیجهای نخواهند رسید اما تشکلها مسائل را به صورت منطقی، اصولی، علمی و موردی بررسی میکنند.
وی تأکید کرد: با تشکیل انجمن میتوان پیگیری مطالبات را منسجم کرد و اگر اعضا بخواهند به صورت حقوقی مطالبات را پیش برد.
فراهم شدن شرایط آموزش نیروها
مختاری درباره دیگر مزایای تشکیل انجمن صنفی شاغلان دریا بیان کرد: در برخی موارد میبینیم که به صورت صنفی باید در حوزه دریا ارتقاء علمی داشته باشیم. در چنین شرایطی وقتی صنف وجود دارد، میدانیم که با چه کسی باید صحبت کرد. میخواهم بگویم که فرهنگ ساختاری و سازمانی درستی باید داشته باشیم. وقتی صنف ایجاد میشود، میدانیم که با چه کسی صحبت کنیم. بنابراین از همه لحاظ میتواند داشتن چنین تشکلی خوب باشد.
وی درباره مشکلات موجود در بندرعباس که ضرورت تشکیل چنین انجمنی را تشدید میکند، اینگونه توضیح داد: در بندرعباس مشکلات ریز و درشت زیادی وجود دارد. بحث سختی کار، میزان حقوق و … از سوی کارگران مطرح میشود. دقیقاً همین مشکلات را کارفرمایان هم دارند.
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی گفت: در این منطقه بزرگترین مشکل این است که اپراتورهای اصلی ما در بحث تعداد نیروی کار با نوعی اجبار مواجه هستند. حتماً باید یک تعداد مشخص نیروی کار داشته باشند، فارغ از اینکه این تعداد نیروی کار را لازم دارند یا ندارند.
وی ادامه داد: از آنجاییکه بحث اشتغالزایی در جنوب مطرح است، از مقامات بالاتر گفتهاند که باید این تعداد نیرو را داشته باشند. اگر بخواهند نیرویی را از ساختارشان خارج کنند، خیلی مشکل دارند و این باعث میشود که در برخی موارد کم کاری رخ دهد و در نتیجه حق کسی که درست کار میکند، پایمال شود.
مختاری بیان کرد: زمانی که برای یک شغل بهخصوص دو نیرو دارید؛ یک نیروی شما خوب کار میکند و یک نیرو بد کار میکند، در نبود صنف، اهرم تشویقی و تنبیهی از شما گرفته شده است و نمیتوانید به درستی عمل کنید. نبود صنف باعث میشود که حق و ناحق شود.
وی یادآور میشود: وقتی که صنفی وجود ندارد، نمیدانید که کجا دنبال نیروی کار درست بگردید. بحث آموزش نیروها به درستی پیگیری نمیشود. باید یک آموزش مدونی داشته باشیم که بدانیم بنادر ما برای هر شغلی به چه موارد علمی احتیاج دارند و آن موارد به صورت کلی اجرا شود.
مختاری ادامه داد: سازمان بنادر به صورت جبری اعلام کرده است که نیروها باید یکسری دورههایی را بگذرانند اما این آموزش به صورت جبری بوده و پایهای و ریشهای نیست.
وی گفت: وجود یک انجمن میتواند به راحتی این مسائل را حل کند. انجمن میتواند رتبهبندی مشاغل انجام دهد. البته این مسئله بسیار پیچیده است اما انجمن میتواند برای کسانی که تازه شروع به کار میکنند، دورههای خاصی را بگذارد که وقتی یک ترمینال خصوصی یا غیرخصوصی بخواهد نیرویی استخدام کند، یک مرجعی داشته باشد و براساس نظر آن مرجع نیروهایی که آموزشهای اولیه را طی کردهاند، انتخاب کند.
پیگیری حقوق کارکنان شرکتهای رانتی
عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی درباره تأثیر تشکیل انجمن بر پیگیری حقوق پرسنل شرکتهای رانتی بیان کرد: انجمن قطعاً میتواند از این افراد حمایت کند زیرا یکپارچگی بهوجود میآید و توسط یک مرجعی مسائل پیگیری میشود.
وی یادآور شد: هر انجمنی باید زیر مجموعه یک سازمان یا ارگان شامل اتاق بازرگانی، وزارت کار یا وزارت کشور باشد. زمانی که انجمن تشکیل میشود، شکل حقوقی مییابد. در نبود انجمن مطالبات به صورت فردی یا دورهمی پیگیری میشود. یکسری افراد تصمیم میگیرند که کاری انجام دهند اما عموماً به نتیجه نمیرسند یا نتیجه مطلوب و همگانی نیست.
مختاری به این پرسش که انجمن صنفی شاغلان دریا باید زیر نظر کدام مجموعه تشکیل شود، اینگونه پاسخ داد: خیلی از انجمنهای ما زیر نظر اتاق بازرگانی است. اگر زیر نظر اتاق باشد، شاید یکپارچگی ایجاد شود. ما کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق را داریم. اگر این انجمن زیر نظر اتاق باشد، خیلی خوب است زیرا اکثر انجمنهای تجاری، انجمنهای کارفرمایی هستند و انجمن کارگری و کارمندی خیلی کمتر بهوجود آمده و در اتاق داریم. تشکیل این انجمن میتواند فتح باب خوبی باشد.
وی درباره وجود مشکل حقوقی برای تشکیل انجمن کارگری زیر نظر اتاق بازرگانی گفت: از نظر قانونی و حقوقی تا جایی که میدانم منعی وجود ندارد اما اگر نشد، میتوانند زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0