تقدیر از ۴۲ اثر برگزیده در جشنواره کتاب رشد/ نحوه ورود آثار ناشران به مراکز آموزشی

دبیر بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد فرآیندی یک ساله است و از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار اثر برای این جشنواره از ناشران دریافت شده گفت: همه آثار در فرآیند یک ساله ارزیابی و ۱۹۵۰ اثر حائز نشان رشد یا اعتبارنامه نشان رشد شدهاند و مجوز ورود به مراکز آموزشی را کسب کردهاند.
به گزارش تجارت پرس به نقل از ایسنا، ابوذر حسام پور در جلسه بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد یکی از جشنواره های ماموریتی وزارت آموزش و پرورش است گفت: خود جشنواره ناظر به یک ماموریت در داخل آموزش و پرورش است. بسیاری از جشنواره ها بیشتر معطوف به کارکرد تبلیغی هستند اما جشنواره کتاب رشد قبل از کارکرد تبلیغی، پاسخگوی یک ماموریت وزارت آموزش و پرورش است که به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش محول کرده، می پردازد.
وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی طبق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش سال ۱۳۸۹ موظف شد برای ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی تنظیمگری و ساماندهی انجام دهد افزود: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی عمده تالیف و برنامه ریزی کتابهای درسی و همچنین برنامه درسی وزارت آموزش و پرورش برای محتواهای مکمل و معقول کتابهای درسی دارای ماموریت است.
حسام پور با بیان اینکه کلیه تولیدات ناشرین و تولید کنندگان رده سنی صفر تا ۲۸ سال برای ورود این محتوا و منابع به مراکز آموزشی باید اجازه وزارت آموزش و پرورش برای آنها صادر شود ادامه داد: این فرآیند و فلسفه پشت جشنواره کتاب رشد است. جشنواره کتاب رشد سالانه پس از یک فرآیند یک ساله در پایان، منابع برتر و برگزیده آن معرفی میشود.
وی با بیان اینکه این جشنواره یک امتدادی برای آثار خود دارد گفت: تجهیز کتابخانههای مدارس، تجهیز کتابخانههای کلاسی، برگزاری نمایشگاههای کتاب در مدارس با توجه به فهرست ارسالی برای این جشنواره مورد ارزیابی قرار می گیرد.
حسام پور با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد فرآیندی یک ساله است و از ابتدای فروردین ۱۴۰۲ تا انتهای اسفند ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار اثر از ناشران دریافت شده است افزود: همه آثار در فرآیند یک ساله ارزیابی و ۱۹۵۰ اثر حائز نشان رشد یا اعتبارنامه نشان رشد شدهاند و مجوز ورود به مراکز آموزشی را کسب کردهاند. از بین این تعداد آثار درجه یک و دوم مجوز ورود به فرآیند جشنواره را پیدا میکنند که در نهایت ۱۰۵۰ اثر مجوز ورود به فرآیند انتهایی جشنواره کتاب رشد را پیدا کردند؛ ۲۸۰ اثر به فرآیند انتهایی راه پیدا کردند و ۸۵ اثر به عنوان نامزد انتخاب شده و در اختتامیه ۴۲ اثر مورد تقدیر قرار گرفته و برگزیده شدند.
حسام پور با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش برای مشارکتگیری و بهره گیری از ظرفیت همه تولید کنندگان و ناشران از فرآیند ورودی اعتبارنامه نشان رشد استفاده کرده است عنوان کرد: یعنی هر تولید کننده مکتوب و غیر مکتوبی اگر می خواهد برای ورود به مراکز آموزشی مجوز بگیرد و منابعش را در بازار مصرف داخلی و مراکز آموزشی و بازار عرضه کند، باید از این فرآیند استفاده کند.
حسام پور با بیان اینکه فرایند نشان رشد، مهمتر از خود جشنواره است گفت: در اختتامیه این دوره، رونمایی از نسخه جدید و المان بصری جدید نشان رشد انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه در جشنواره کتاب رشد، بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است افزود: از این تعداد، ۳۰۰۰ اثر در طول یک سال دریافت و ۱۸۰۰ اثر در یک ماه اخیر دریافت شد و ۱۸۰۰ اثر جدید به فهرست آثار رسیده است.
دبیر جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه کتابها در ۵ گروه داوری و ۱۳ محور ارزیابی شدند ادامه داد: گروه اول علوم تربیتی و روانشناسی و کتابهای مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است و گروه دوم مطالعات علوم انسانی و کتابها در حوزه مطالعات دینی، قرآن پژوهی، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، زبان، ادبیات فارسی، شعر و داستان کودکان است. گروه سوم علوم مهارتی و دانش افزایی، کتابهای مهارتی و دانش افزایی است و گروه چهارم مطالعات هنر و تصویرگری، کتابهای هنری و تصویرگری است و گروه پنجم مطالعات هنر و تصویرگری است.
حسام پور با بیان اینکه برای این جشنواره، ۵ جایزه ویژه نیز در نظر گرفته گفت: جایزه ویژه اول، به آثار مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است. جایزه ویژه دوم، به آثار درباره دستاوردهای ایران اسلامی، مفاخر و الگوهای ملی و انقلابی اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، اهتمام به مصرف تولیدات ملی و تمدنسازی است. جایزه ویژه سوم، به آثار مرتبط با علوم مهارتی و دانش افزایی است. جایزه ویژه چهارم، به آثار مرتبط با مفهوم فرهنگ، قدرشناسی از مقام معلم، مقام مادر، توجه به جایگاه پدر و خدمتگزاران فرهنگ است. جایزه ویژه پنجم، به آثار مرتبط با سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانوارمحوری، خلاقیت و تقدم منافع فردی و جمعی است.
وی با بیان اینکه جوایز ویژهای با عناوین ایران افتخار، روشنا، معنای زندگی و رسم زندگی در نظر گرفته شدهاند که محورها و مفاهیم مرتبط با هر جایزه به طور شفاف در اختیار ناشرین قرار گرفته است افزود: این جوایز با توجه به نیازهای برنامه درسی ملی و وزارت آموزش و پرورش تعیین شدهاند و به آثار مرتبط با مفاهیمی مانند ولایتمداری، آرمان فلسطین، جهاد مقاومت، حقطلبی و استکبارستیزی، سیره امامان، آزادی، حیا، غیرت و معناداری زندگی و… اهدا خواهند شد.
دبیر جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه بیست و دومین دوره جشنواره کتاب رشد، با مشارکت ناشران و نویسندگان، شاهد حضور آثار متنوعی بود ادامه داد: ستاد نماز، موضوع نماز را در محورهای خود قرار داد و کتابهای مرتبط در این بخش مورد توجه قرار گرفتند. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز موضوع فرهنگ کار را پیشنهاد دادند و جایزه فرهنگ کار به کتابهای این محور تعلق گرفت.
حسام پور با بیان اینکه رویداد کتابنما به عنوان بخش مستقلی از جشنواره، به ترویج کتاب و کتابخوانی، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، پرداخته شد گفت: در این بخش، محتواهای غیر کتابی همچون تصویر، سامانهها، ایدههای نو و نرمافزارهای کاربردی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند. این رویداد، ابزارهای کاربردی برای استفاده بهتر از کتاب توسط کودکان و نوجوانان را نیز ترویج میکند.
برچسب ها :جشنواره کتاب رشد
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0