نگاهی به روابطعمومی در صنعت نوشیدنی

باتوجهبه حضور روزافزون مصرفکنندگان و مشتریان محصولات نوشیدنی در شبکههای مجازی، دیگر روابطعمومی به شکل سنتی در حال حاضر پاسخگوی نیازهای شرکت و مصرفکنندگان نمیباشد. از سوی دیگر وجود هزینههای سنگین در روابطعمومی سنتی باعث گردیده شرکتهای فعال در صنعت نوشیدنی تمایل چندانی برای ادامه روابطعمومی سنتی جهت ارتباط با مصرفکنندگان خود نداشته باشند. شایان ذکر است شبکههای مجازی نقش مهمی در ریزش و یا جذب مشتریان خواهند داشت چرا که در این شبکهها ممکن است خبرهای بد و خوبی توسط کاربران ارائه گردد که مستقیماً بر روی تمایل به خرید آنها و یا تنفر از یک برند تأثیرگذار باشند و حتی ممکن است یک شرکت را تا مرز ورشکستگی نیز پیش ببرد، لذا مدیریت این شبکهها از طریق روابطعمومی دیجیتال یک نقش اساسی در فرایند بازاریابی خواهد داشت.
روشهای بازاریابی سنتی بر پایه جلبتوجه مخاطبان کار میکند، و هر روز توجه مخاطبان کمتر میشود درنتیجه تأثیر این شیوههای بازاریابی هم کمتر میشود که باعث بهوجودآمدن شکلهای نوینی از بازاریابی شده است که بازاریابی درونگرا یکی از انواع روشهای بازاریابی نوین است. راه رسیدن به افزایش فروش محصول از طریق بازاریابی درونگرا نیازمند انتخاب بهترین کانالهای ارتباط با مشتریان و نگهداری و بهبود این کانالها است که روابطعمومی دیجیتال نقش مهمی در این امر دارد و میتواند همزمان با تحولات بهروز فناوری به توسعه ارتباطات با مشتریان کمک نماید و بهعنوان یک ابزار مناسب برای بازاریابی درونگرا مطرح شود.
همانطور که میدانیم درصد بالایی از نیروی مشغول به کار در کشور در صنعت غذا و نوشیدنی فعالیت میکنند. از طرفی دیگر یکی از صنایع مهم که باتوجهبه رقابت زیاد بین 256 تولیدکننده داخلی، باز هم شاهد قاچاق گسترده (کشف 4800 بطری آبمیوه در مرداد 1397 در کرمانشاه) و واردات بیشمار (واردات شصت هزار تن باارزش 29 میلیون دلار آبمیوه و کنسانتره در سال 1395) در آن هستیم، صنعت نوشیدنی است. لذا میتوان گفت که انجام تحقیقات علمیپژوهشی در حوزههای مختلف در صنعت نوشیدنی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که این صنعت نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا مینماید و میبایست با انجام تحقیقات مختلف ضمن تقویت برندهای داخلی میزان واردات نوشیدنی در داخل کشور را کاهش و بر میزان صادرات افزود.
باتوجهبه گسترده و بزرگ بودن صنعت نوشیدنی در کشور و تعداد کارکنان شاغل در شرکتهای تولیدکننده در این صنعت، میتوان این صنعت را بهعنوان یکی از صنایع مهم دانست که باید به آن توجه شود. با نگاهی به سند چشمانداز 1404 (که از اسناد بالادستی در کشور است) و ویژگیهای بیان شده در ارتباط با جامعه ایرانی در آن، که شامل: «دستیافتن به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و توسعه کارآمد» است (سند چشمانداز 1404) میتوان به این مهم پیبرد. از سوی دیگر با در نظرگرفتن سیاستهای کلی پنجساله هفتم که در آن تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل 90 درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، باتوجهبه سلامت و ایمنی مواد غذایی که مورد نظر است؛ میتوان دریافت که یکی از روشهای رسیدن به موارد مذکور، تلاش برای رشد و بهبود کیفیت محصولات، تمرکز بر محصولات سلامتمحور، بهبود خدمات به مصرفکنندگان و برآورده نمودن نیازها و خواستههای آنان است. در این راستا نظر به اینکه امروزه در داخل کشور نفوذ اینترنت و شبکههای اجتماعی و بهطور کلی دیجیتالیشدن بهسرعت در حال افرایش است و تمامی سطوح زندگی و کاری افراد جامعه را تحتتأثیر قرار داده و از سویی دیگر واحد روابطعمومی بهعنوان اتصالدهنده سازمان با جامعه عمل میکند و از آنجاییکه بازاریابی درونگرا در تلاش است تا با ایجاد محتوای مناسب باعث جلباعتماد و جذب مشتریان به سازمان شود، ضروری است که اقداماتی پیرامون پیوند روابطعمومی دیجیتال مبتنی بر بازاریابی درونگرا در صنعت نوشیدنی انجام شود تا ضمن تقویت صنعت نوشیدنی در داخل کشور، در راستای اهداف تعیین شده در اسناد بالادستی حرکت نمود.
نویسنده: دکتر فرینوش لازار
استاد دانشگاه آزاد اسلامی
برچسب ها :دکتر فرینوش لازار ، روابطعمومی ، صنعت نوشیدنی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0